NYHET!

Språkrika utemiljöer i förskolan

av Moa Bäversten & Emilia Larsson Samoladas

Förskolan är en viktig arena för språkutveckling. Men hur planerar vi för en språkrik undervisning och lärmiljö ute?

I den här boken delar författarna med sig av lekfulla, kreativa idéer och konkreta exempel på hur vi under utevistelsen kan kombinera skapande, rörelse och språkande på ett härligt och hållbart sätt. Du får exempel på hur barnens berättande får ta plats i utemiljön och hur rörelse och språk hänger samman.

Boken erbjuder många språkstimulerande arbetssätt som är väl grundade i teori och forskning. Deninnehåller även stöd för kartläggning av förskolans utemiljö.

Storsäljare

Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta

av Moa Bäversten & Emilia Larsson Samoladas

Hur kan vi erbjuda rika möjligheter för varje barn att utforska och utveckla språket?

Barns språkutveckling tar fart under de viktiga förskoleåren, men alla barn har inte samma förutsättningar. Hur kan förskolan ge dem bästa möjliga grund och utmana varje barn vidare?

Med kunskap om barns kommunikativa strategier och genom att medvetet ta hjälp av miljö och material, kan pedagogerna bli de språkmotorer som barnen behöver.


VAD SÄGER VÅRA LÄSARE?

TACK FÖR EN FANTASTISKT INSPIRERANDE BOK MOA OCH EMILIA! 


"Boken väcker många tankar och funderingar och erbjuder så många enkla och konkreta tips och medel för en mer meningsfull utevistelse. Utevistelser kan erbjuda så mycket mer än den fria leken. Det är enkelt att man hamnar i ett tankesätt att barnen behöver ”springa” av sig eller de behöver leka fritt utan att vi vuxna styr över dem. I boken hittar man många smarta verktyg tex tipsrutor, bildstöd, checklistor som på ett enkelt sätt kan hjälpa till att stötta barnens språkutveckling, även under utevistelserna. Jag blev så inspirerad av boken och väldigt sugen på att utveckla våran utemiljö så dem kan erbjuder ännu mer språkande och språkstimulans."



Kitti Lundquist

- Stjärnans förskola, Hässleholm
@fiffiga_larmiljoer

PEDAGOGERNAS VIKTIGA ROLL




Det handlar om kunskap, kompetens och inte minst om förhållningssätt. Boken kan varmt rekommenderas för alla som vill fördjupa sig och vidareutveckla sig själv och den egna verksamheten. Den är utmärkt för kollegial fortbildning eftersom den både ger kunskap, teori och bidrar till att såväl utmana som bekräfta pedagoger i den egna yrkesrollen. Viktiga ledord är reflektion och nyfikenhet – så läs boken med nyfikna ögon och se på er egen verksamhet med nyfikna ögon.








Gunilla Essén 

-Modern Barndom, Reggio Emilia Institutet

Fler recensioner på www.lärarförlaget.se

BRED OCH DJUP BILD AV ETT SPRÅKUTVECKLANDE ARBETSÄTT


Den ger även en helhetsbild utav förskolan som den språklig arena det är. Jag uppskattar som läsare att författarna väver fördjupad aktuell forskning med det verksamhetsnära arbetet. Jag tror att denna bok kommer att vara många pedagoger till gagn i yrkesrollen, den skapar både kunskap, reflektion, bekräftelse och trygghet i rollen som en språkutvecklande pedagog.

Språkrika lärmiljöer är en perfekt titel, där man som pedagog kan hitta språkutvecklingsteorier kopplat till det praktiknära arbetet med förskolans yngsta.







Alicia Eriksson 

-speciallärare/specialpedagog, förstelärare inom språkutveckling och fortbildare