Webbföreläsning - det flexibla alternativet! 

Vi vet att det inte alltid är lätt att få till det där med den värdefulla fortbildningen.

Tid, organisation och budget matchar inte alltid. Vi har lösningen!

Boka en av våra webbföreläsningar och bestäm själva när, hur och var ni tar del av den! 

Våra webbföreläsningar är ca 1 timme långa med integrerade reflektionsfrågor där ni själva har möjlighet att pausa filmen för att tillsammans reflektera. Den totala längden för föreläsningen inklusive reflektionsstunder blir då ca 1,5-2 timmar.

För mer info och offert:

Webbföreläsningen

"Hur kan vi skapa språkrika utemiljöer för alla barn?"

"En webbföreläsning fullmatad med kunskap, värdefulla tankar och inspiration! Tack!"                   - Maria Nilsson, rektor, Stockholm 

Vad får ni?

Vi presenterar en inspirerande förinspelad föreläsning baserad på vår bok "Språkrika utemiljöer i förskolan" som fokuserar på förskolans utemiljöer. Här delar vi med oss av praktiska tips om hur ni kan använda er fysiska utemiljö, er egen närvaro och er pedagogik för att skapa fler språkfrämjande situationer där alla barn ges möjlighet att lyckas.


Föreläsningen belyser utemiljön ur ett språkligt tillgänglighetsperspektiv och ger er forskningsbaserade verktyg för att skapa lekmiljöer fyllda med kreativitet som lockar alla barn.


Ni kommer att få värdefulla insikter som kan inspirera till nya sätt att utforma utemiljön för att främja barns språkutveckling.

Föreläsningens kärna:

  • Ett språkligt och tillgängligt perspektiv på utemiljön 
  • Utforma utemiljön inte bara för de språkstarka barnen utan för alla barn.
  • Utemiljöns material och lekrekvisita
  • Balans mellan barnets språkliga förutsättningar och utemiljöns krav
  • Leken utomhus 
  • Barns berättande i utemiljön

Föreläsningens upplägg:

Våra webbföreläsningar är ca 1 timme långa med integrerade reflektionsfrågor där ni själva har möjlighet att pausa filmen för att tillsammans reflektera. Den totala längden för föreläsningen inklusive reflektionsstunder blir då ca 1,5-2 timmar.

Språk är bland det viktigaste förskolepersonal kan ge barn möjlighet att utveckla. Barn utvecklar språk i samspel med sin omgivning. Vad innebär det att planera och organisera för en språkstimulerande lärmiljö?

  • Att designa och utveckla stimulerande språkmiljöer
  • Organisera för möten som får barns språk att växa
  • Leken som väg in i språket 
  • Ett språkligt förhållningssätt och arbetssätt
  • Vuxnas ansvar över den pedagogiska miljön

I denna inspirationsföreläsning utifrån vår bok Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta riktar vi fokus på förskolans inomhusmiljöer.


Ni får ta del av konkreta tips på hur ni kan använda er fysiska lärmiljö som ett språkstimulerande verktyg. Där ni vuxna kan agera språkmotorer för att öka språkandet på förskolan för alla barn.

Vad får ni?

Föreläsningens kärna:

Webbföreläsningen

Föreläsningen ger er redskap för att utvärdera och utveckla era lärmiljöer och det egna förhållningssättet utifrån aktuell forskning.

Föreläsningens upplägg:

"Hur kan vi skapa språkrika lärmiljöer?"

Våra webbföreläsningar är ca 1 timme långa med integrerade reflektionsfrågor där ni själva har möjlighet att pausa filmen för att tillsammans reflektera. Den totala längden för föreläsningen inklusive reflektionsstunder blir då ca 1,5-2 timmar.

För mer info och offert:

Miljöer som sjuder av språk överallt och hela tiden!